Skip to main content
Elbiler

De 4 mest spændende elbilsplatforme lige nu

By juni 8, 2021juni 10th, 2021No Comments

I takt med at elbiler bliver mere populære og fylder mere og mere i markedet, bliver det vigtigere for bilproducenterne at bygge den bedst mulige elbil. Som vi tidligere har beskrevet, mener vi at den bedste elbil, er en elbil som er bygget til at være elbil helt fra bunden. Med det mener vi en elbil, som er bygget på en bilplatform, som er eksklusivt til elbiler.

I denne artikel vil vi se nærmere på de mest platforme der lige nu kan købes på markedet.

MEB platform

MEB fra Volkswagen Group

I elbilsverden har vi længe ventet på, at VW rigtigt ville melde sig på banen med en nyskabende elbil. Før 2020 havde VW lavet enkelte af deres traditionelle biler til BEV’er (Battery Electric Vehicle), altså rene elbiler, såsom E-UP! og E-Golf. Men begge disse var jo  “konverterede” forbrændingsbiler, og således ikke designet fra bunden til at være elbiler.

I løbet af 2018 og 2019 begyndte vi dog endelig at få lidt at vide om fremtiden for VW. De offentliggjorde flere kommende modeller under kodenavnen ID, ID Crozz, ID Roomzz og flere. 

I skrivende stund er de to første biler endelig lanceret, nemlig ID.3 og ID.4. Disse to udgør altså de første elbiler som er bygget den såkaldte MEB platform. Vi har skrevet lidt om ID.3 her

Begge biler fås med over 70 kWh batteri – netop fordi denne dedikerede platform tillader pladsen til det. Desuden kan bilerne på denne platform lade med helt op til 125 kW – en ganske acceptabel hastighed. 

Den næstkommende model på denne platform, er Skoda Enyaq. Den har vi også skrevet en smule om her.

E-GMP fra Hyundai

E-GMP fra Hyundai er måske den mest interessant platform lige nu og det skyldes flere ting. Først og fremmest er det meget interessant, at Hyundai har patenteret en ny teknologi, som anvender bilens elmotor, til at konvertere 400 volt til 800 volt. Jeg vil ikke foregive at forstå de tekniske omstændigheder, men det som jeg helt sikkert forstår, er resultatet – nemlig en maksimal ladehastighed på 250 kW. Det er rigtig hurtigt. Og den høje maksimale hastighed giver heldigvis også en rigtig høj gennemsnitshastighed. Kigger vi på KIA’s EV6 (som selvfølgelig er bygget på E-GMP), får man altså 185 kW i gennemsnit. Det svarer kun 18 minutter, for at lade fra 10 til 80%.

Den anden interessante ting er selvfølgelig, at bilerne kommer med nogle gode anvendelige batteripakker. Du får således +70 kWh, hvis du vælger long range udgaverne.

Desuden gør platformen det muligt at få en utrolig rummelig bil. For eksempel har Hyundai IONIQ 5 en wheelbase (afstanden mellem for- og baghjul) på 3 meter! Det er lige under 40 cm længere end en VW Tiguan!

Den sidste ting er trækkrog. Hyundai IONIQ 5 er således godkendt til 1600 kg på krogen. Klasse.

Med E-GMP ser det altså virkelig ud til at vi endelig får det dræbende kombination; hurtig opladning, lang rækkevidde, rummelighed og krog. Hyundai IONIQ 5 kan endda allerede bestilles nu, med alle disse egenskaber, for 350.000. Det er meget elbil for pengene. 

KIA EV6 kan fås til efteråret.

Model 3/Y fra Tesla

Præcist hvornår vi kommer til at se Model Y i Danmark (eller blot i Europa), kan være meget svært at spå om. Vores bud her fra LADOP er nok til december, og ellers først i 2022.

Men der er ingen tvivl om, at Tesla med deres Model 3/Y platform, har nogle attraktive elbiler. Model Y har med sin 2,9 meter wheelbase en meget rummelig størrelse, og hvorimod Model 3 er en sedan, får man i Model Y en langt større åbning til bagagerummet. Det giver helt sikkert en mere direkte konkurrence til modeller som Hyundai INOIQ 5. På Model Y long range får man 72,5 kWh batteri. Og ligesom med Hyundai, kan man forvente at se opladningen ramme omkring 250 kW. Det er enormt hurtigt.

CMF-EV fra Renault-Nissan

En spændende platform som er på vej er CMF-EV fra Renault-Nissan. Den første bil som står til lancering på denne platform er Nissan Ariya. 

På denne platform får man også en rummelig elbil, og det ser endda ud til at der kommer modeller med 87 kWh batteri og 130 kW opladning. En meget spændende kombi.

Det tegner til at blive en rigtig spændende elbil, men der er desværre endnu ingen melding om hvornår bilen præcist kan bestilles i Danmark.