Skip to main content
Elbiler

MG tilbage i Danmark – nu 100% el

By juni 10, 2020januar 18th, 2021No Comments

MG er tilbage i Danmark! Ikke med små frække cabrioleter som de fleste husker MG fra 60’erne og 70’erne. Denne gang er MG tilbage i en ny og noget anderledes indpakning ikke at forglemme det, der ligger under kølerhjelmen. MG er nu 100% elektrisk og er en forfriskning til udbuddet af elbiler i Danmark.

MG ZS – lige noget for DK

MG ZS EV er måske ikke det mest mundrette navn, men vi er stadig på et stadie, hvor det er vigtigt at tydeliggøre, at nogle biler er elbiler. Derfor tilføjer man “EV” til et i forvejen svært navn. MG’en er en mellemstørrelse SUV, måske rettere Crossover, på lige fod med en Nissan Qashqai eller en smule klemt Mazda CX 5 (mere om denne senere). Det er altså en bil med god høj siddeposition, plads til personer på bagsædet og et velfungerende bagagerum. Netop denne bil størrelse og udseende har været en storsælger i Danmark, hvor netop Nissan Qashqai er solgt i massevis og blandt de bedst sælgende biler i Danmark. Familien Danmark begynder for alvor at rykke over i de mindre SUV’er og det er lige her MG ZS vil være med – også helt derude, hvor det bliver sjovt med 100% el.

MG ZS rammer et niveau på markedet de fleste kan være med på. Priser fra 219.999 kroner. Du får altså en forholdsvis stor bil, med plads til flere voksne, der kører på el. Det har været savnet i Danmark. Indtil nu har vi måtte “nøjes” med de lidt mindre som Renault Zoe og Hyundai Kona Electric der samtidig koster en anelse mere. For dine 220.000 kroner får du på papiret 263 kilometers rækkevidde på et fuldt batteri. Som er noget mindre end konkurrenterne, hvor vi nærmer os 350-400 kilometer.

Lad os tage de helt tørre facts:

Fra 219.000 kroner for deres Comfort udstyrspakke og 249.079 kroner deres Luxury pakke, der inkluderer blandt andet panorama glastag og el-justerbart førersæde. 

Rækkevidde på 263 kilometer.

Halvårlig ejerafgift på 330. Ladekabel er ikke inkluderet i købsprisen.

Bilen kan maksimalt lade på én fase af 32 amperer. Det svarer til 6,6 kW. Vi vil her dog oftere se bilen blive ladet med 1 fase af 16A, som giver 3,3 kW, hvilket betyder at ladningen er noget langsommere end det vi finder på topmodeller som Audi e tron med sine 22 kW. I praksis betyder det at gå fra 12 timer for en ladning til ca. 2 timer – altså virkelig noget man kan mærke. 

Med MG ZS  får du den store udstyrspakke i selv den mindste model.

Designet af bilen er ikke særlig overraskende eller udfordrende. Det ligner på mange måder en bil vi har set før, og det er her jeg vil bringe Mazda CX5 ind i billedet. Da vi så pressebilledet af MG’en var jeg overbevidst om, at det var en rekame for Mazda. Det behøver ikke at være et dårligt tegn, da vi netop ikke skal lade os skræmme af et fint og funktionelt design, men i stedet lade os overraske af en elektrificeret SUV.

Her en sammenligning af MG ZS EV og Mazda CX5 fra 2016

Vi spår at det med høj sandsynlighed bliver en storsælger i Danmark, da den rammer rigtig på nogle vigtige parametre, der lukker hullet til det traditionelle bilmarked. Altså en fin størrelse SUV til en ganske overkommelig pris med et godt udstyrsniveau. Den har måske ikke markedets bedste rækkevidde eller ladehastighed, men det er noget de fleste kan leve med til den daglige pendling og måske som husets bil nummer to. 

Til forskel fra de fleste bilhandlere har MG og importøren Nellemann set Tesla en smule over skulderen. I stedet for, at satse på mange forskellige bilhandlere skal MG’en sælges online og med mulighed for prøvekørsel og en gennemgang af bilen i udvalgte brand stores. 

 

Vi ser frem til at se flere MG’er på de danske veje – og forhåbentlig med en LADOP løsning i hjemmet. Vi har i hvert fald gjort det nemt at skifte til el!

Alle der kigger på ny bil i 2020 og frem bør købe en elbil – punktum. Udbuddet er blevet så godt og fordelene bliver kun flere og flere.

Når den nye elbil så er på vej – så har vi den rette ladeløsning til dig.

Tjek din pris