Skip to main content
Opladning

NÅR ELBILER GÅR TØR FOR STRØM

By april 23, 2020januar 18th, 2021No Comments

Hvad sker der egentlig når en elbil løber helt tør for strøm? Sådan har mange mennesker nok tænkt. Og det er reelt nok. Kører man en elbil helt tør, kan det skabe både logistiske udfordringer samt være skadeligt for batteriet.

men men men

Der er en lang række punkter og advarsler, inden bilen går helt tør. Vi har i denne artikel forsøgt at skabe overblik over hvad der sker når en elbil løber tør for strøm – og hvorfor det næppe er noget, du behøver bekymre dig mere om, nogensinde igen.

dreng putter batterier i legetøjsbil

Er det noget jeg skal frygte?

Nej. Og hvorfor så ikke? Fordi det sker utrolig sjældent. Moderne elbiler har meget præcise vurderinger af hvor mange kilometer bilen har tilbage i sig. Disse medtages selvfølgelig også i navigationssystemet, så allerede når du tager afsted, kan se om du når din næste destination, med strøm tilbage på batteriet.

Skulle det alligevel begynde at knibe med strømmen i takt med at du nærmer dig din destination, sker der flere ting. Bilen vil gøre en række tiltag for at få dig sikkert frem. Først og fremmest markere bilen visuelt, at strømmen er ved at blive lav – meget forventeligt. Det sker typisk med en gul advarselsfarve, når strømniveauet falder til omkring 20%. Ikke nogen særlig grund til panik her. Først når niveauet når omkring 10%, vil bilen meget aktivt, forsøge at hjælpe dig. Typisk begrænses motorkraften. Det betyder at bilen ikke vil accelerere så kraftigt, som den normalvis gør, når der er mere strøm på. Så kan den begynde med at skrue ned eller slukke for aircondition. Når bilen begynder at nå kritiske niveauer, ned omkring de 5%, kan nogle biler begynde at begrænse topfarten. Dette kan eksempelvis være omkring 70 km/t. Selvom det ikke er vildt spændende at kører med denne begrænsning, er det alligvel meget smart, da det forlænger bilens resterende kilometer markant, sammenlignet med en højere fart. På dette tidspunkt vil bilen formentlig have tekst på skærmen, som siger at den har kritisk brug for strøm.

Fortsætter vi med at kører herefter, vil du måske opleve noget særligt. Når bilen rammer 0%, vil den med al sandsynlighed fortsætte med at kører. Men. Nok ikke særlig længe endnu. Dette skyldes at alle elbiler har mere batterikapacitet, en den som bilen visen. 0% er faktisk ikke fuldstændigt afladet, og 100% er heller ikke komplet fyldt. Dette er dog for at beskytte batteriet, så man bør aldrig nå 0%. Man kan lade batteriet til 100% lejlighedsvis – men det er bedst kun at gøre dette lige umiddelbart inden man tager afsted, således bilen ikke står længe med dette strømniveau.

Det kan også ske at du faktisk er nået frem – men nu har du pludselig ikke strøm nok til at nå tilbage, eller videre til næste destination. I det tilfælde har elbilen faktisk en stor fordel. Nemlig at alle bygninger i danmark er udstyret med strøm. I de fleste elbiler medfølger et ladestik til et normalt hus-stik. Dette stik er til nødstilfælde og kaldes en mormor-lader. Denne lader man kan bruge hvis man ikke lige har strøm nok, til at komme videre fra besøg hos mormor – deraf navnet. Med dette kabel kan man lade en lille slat – nok til at kunne komme til den næste hurtig-lader. Med hurtig-laderen kan man langt hurtigere få ladet en masse kilometer i batteriet.

Så for at opsummere: Der er mange advarsler inden, samt tiltag der forhindre det i at ske.

Okay, men nu skete det altså alligevel

Tag en dyb indånding. Det skal nok gå.

Hvis alt det ovenstående alligevel er glippet – så kan bilen ende med at gå ud. Går den ud, skal man selvfølgelig først og fremmest sørge for at kører ind til siden. Herefter skal man ringe til vejhjælp. Bilen vil komme på fejeblad, og du kan blive kørt til den nærmeste lader. Lidt pinligt, men ikke jordens undergang.

Hvad kan jeg gøre for at forhindre det?

Planlægning, planlægning, planlægning. Det er altid godt at vide hvor du skal hen. Når man har elbil, er det godt at tænke på enhver parkering som en lademulighed. Skal du ind til byen – så er der måske parkeringspladser med ladestandere. Hvorfor ikke fylde lidt op, mens bilen alligevel bare holder og laver ingenting? Har du et meget presset kørerplan – en dag med familiebesøg? Hvorfor ikke spørge svigerfar om du må sætte bilen til, mens I alle spiser frokost? Dette kan mormor-laderen jo bruges til. Før du har set dig om, har denne langsomste form for ladning, alligevel puttet en ekstra 40-50-60 kilometer på batteriet.

tjekker strøm på bilbatteri

Ud over dette, er det selvfølgelig centralt, at have batteriet godt fyldt op, inden afrejse. Her har elbiler virkelig en kæmpe styrke – at vi kan lade dem hjemme, mens vi selv sover – som dog ikke betyder at det behøves tage hele natten. Mange elbiler lader i dag med 11 kilowatt. Det betyder at det tager 5-6 timer at fylde batteriet helt op fra 0% – men i virkeligheden, er det utrolig sjældent at man lader fra 0%. I praksis kommer man måske hjem med 30% og lader bilen til omkring 80%. Altså lader bilen kun omkring 2-3 timer sammenlagt, hver nat. At lade om natten er ikke kun en fordel, fordi vi alligevel ikke bruger bilen i dette tidsrum, men samtidig også fordi strømmen på dette tidspunkt, er allerbilligst. Kombiner denne pris med refusion på strømafgift, og elbilen begynder pludselig at blive ekstrem billig i drift. For at få refusion, skal man dog have abonnement hos en ladeudbyder. Det kan du læse mere om her.

Er du interesseret i altid at have masser af strøm til turen, kan du læse mere om vores hjemmeladere.