Skip to main content
Elbiler

Koster en elbil virkelig mere end forbrændingsbilen?

By september 19, 2020januar 18th, 2021No Comments

Prisen på en elbil.

Den er billigere end du tror

Elbilen er i mange tilfælde allerede billigere end forbrændingsbilen. Det magiske ord er Total Cost of Ownership.

Med udgivelsen af Eldrupkommissionens rapport, er elbiler pludselig kommet på alles læber. Det står klart, at Danmark de kommende år, skal igennem en massiv forandring af nationens bilpark.
I debatten har der været stor fokus på, hvordan dette skal kunne lade sig gøre, nu når elbiler er så DYRE. Men hvorfor er det, at elbiler i den offentlige debat, bliver beskrevet som dyre? Det kan virke underligt, når nu alle bilejere ved, at der er langt flere omkostninger ved en bil, end den pris som står i forruden hos forhandleren. Der er forsikring, vedligehold, gensalgsværdi, omkostninger til drivmiddel og meget mere. Elbilen er som udgangspunkt ofte lidt dyrere at anskaffe, men det er de omkringliggende udgifter der gør den konkurrencedygtig på pris.
Og så er der finansiering. Her er den grønne omstilling allerede gået i gang, hvor man eksempelvis kan finansiere en elbil til 0,95% i rente, sammenlignet med finansiering af en traditionel bil, som kan ligge omkring 3% i rente, i samme bank. Det er altså en væsentlig besparelse der kan være at finde her.
Lad os se, hvad det betyder for bilernes Total Cost of Ownership.

Vil du direkte til resultatet – klik her

Priseksempel på elbil og forbrændingsbil

Et godt eksempel kunne være Hyundai Kona, som både findes i el- og benzinudgave. Her koster den billigste benzinudgave 189.995 kr. Den billigste eludgave koster 249.995 kr. Denne udgave har dog kun en rækkevidde på omkring 300 km – hvilket for rigtig mange ville være rigeligt! Men i denne sammenligning ønsker vi at sammenligne med en mere alsidig bil, og derfor vælger vi her, at sammenligne med den større udgave på 64 kWh, og en rækkevidde på næsten 500 km. Denne udgave fås til 295.995 kr.
I udgangspunktet er elbilen altså mere en 100.000 kr. dyrere end benzinudgaven (men husk igen, at vi har taget den billigste benzin, men ikke den billigste eludgave).

Følgende er udregnet for en periode på 10 år, som er lånenes løbetid, samt kørsel på 20.000 km pr. år.

Finansiering af elbil

For begge biler regner vi med en udbetaling på 20%, da dette giver de billigste renter, i begge tilfælde. Det betyder, at udbetalingen er 38.000 og 60.000, for henholdsvis benzin- og eludgaven.
Finansieringen af bezinbilen er, som nævnt tidligere, dyrere end for elbilen. Med en ÅOP 4,27%, vil den samlede tilbagebetaling være 186.270,81 kr. For elbilen vil er ÅOP 1,84% og den samlede tilbagebetaling således 257.218 kr.

Løbende udgifter til kørsel i elbil

Det er især på kørselsudgifter, at elbilen viser, hvor billig den er. For benzinudgaven løber de årlige omkostninger op på over 12.000 kr. da benzin-Konaen er opgjort til at køre 16,1 km/l, og benzinprisen i skrivende stund er 10,29 kr pr literl.
Men for elbilen, kan dette gøres for kun lidt over 3.000 kr. pr. år. Dette kan gøres så billigt, hvis man anvender en refusionsordning som LADOP tilbyder. Med en refusionsordning betyder det, at man får refunderet en stor del af udgiften til strøm til bilen. LADOP tilbyder at refundere 1 kr. pr. kWh der lades, til kun 98 kr. pr måned. Derudover lader man typisk sin bil om natten, hvor prisen i gennemsnit er 1,7 kr. pr kWh. Når man modregner den 1 kr. som LADOP refunderer, betyder det altså, at man i praksis kan køre sin bil for 0,7 kr. pr kWh.
Sammenligner vi de endelig beløb, vil man for benzinbilen betale hele 127.826,09 over 10 år, hvor dette kun er 40.460 kr. for elbilen. I det endelige beløb for elbilen er der også indregnet opstartsgebyr på ladeboksen på 5000 kr. samt installation til omtrent 3000 kr.

Faste og andre udgifter til elbil

Udover finansiering og kørsel er der udgifter som service, forsikring og grøn ejerafgift.
Forsikring antager vi er det samme for begge biler, til omkring 5000 kr om året.

For alle elbiler gælder det, at man får den lavest mulige grønne ejerafgift. Altså 660 kr. om året. For benzin-Konaen må man derimode slippe med 1.160 kr. om året.

En af elbilens store forcer er også service og vedligehold. Da elbilen har en langt simplere drivlinje, bliver omkostningerne til vedligehold, også væsentligt mindre. Elbiler har generelt kun nogle få ting der skal serviceret. Modsat har forbrændingsbilen ting som motorolie, tændrør og mere, som skal udskiftes. Bremserne bliver ofte også slidte langt hurtige, og skal derfor skiftes. Ved elbiler har man faktisk det omvendte problem. Da elmotoren bruges til at bremse bilen, kan man risikere at bremseklodserne ruster. Derfor skal de serviceres og smøres – men de skal sjældent skiftes.
På baggrund af dette har vi sat de årlige udgifter til elbilen til 5800 kr. og 7000 kr. for benzinbilen.

Den helt store ukendte er gensalgsværdi. Derfor har vi valgt at udelade det for denne sammenligning. På den ene side, kan man frygte, at fordi elbilerne udvikler sig hurtigt i disse år, at bilens værdi kommer til at falde kraftigt med årene. Omvendt er det også nemt at forestille sig, at grundet ændringer i lovgivning og afgifter, at forbrændingsbiler i de kommende år, kommer til at blive endnu dyrere i drift, og at det derfor i stedet, er disse biler, som kommer til at falde i værdi – og at elbilerne derved kommer til at holde deres værdi bedre. Det vil kun tiden vise.

Elbiler er billigere end benzin og dieselbiler

Lægger vi alle tallene sammen, vil det altså være over 13.000 kr. DYRERE at købe benzinbilen, end elbilen. Eller sagt på en anden måde – det er 1.300 kr. billigere hvert år, at have en elbil – og det er vel at mærke for en elbil, som var mere end 100.000 dyrere i indkøb! Kan man finde en billigere elbil – hvilket sagtens kan lade sig gøre – vil der altså være endnu større prisforskel.
Så næste gang du hører at elbiler er dyrere – så husk at tænke på Total Cost of Ownership.

 

Se udregner for de to modeller her:

Total Cost of Ownership

kr. 470.598

 

Se udregning herunder:

Bil indkøb

Nypris
kr. 294.995
Tilbagebetaling på lån
kr. 257.218
Udbetaling
kr. 60.000
Samlet for 10 år
kr. 317.218

Kørsel

km pr. år
20.000 km
Effektivitet
143 Wh/km
Pris pr. kWh
kr. 0,7
Samlet for 10 år
kr. 38.780

Vedligehold og forsikring

Service pr. år
kr. 5800
Forsikring pr. år
kr. 5.000
Grøn ejerafgift pr. år
kr. 1.160
Samlet for 10 år
kr. 114.600

Total Cost of Ownership

kr. 483.697

 

Se udregning herunder:

Bil indkøb

Nypris
kr. 189.995
Tilbagebetaling på lån
kr. 186.271
Udbetaling
kr. 38.000
Samlet for 10 år
kr. 224.271

Kørsel

km pr. år
20.000 km
Effektivitet
16,1 km/l
Pris pr. L
10,29 kr/l
Samlet for 10 år
kr. 127.826

Vedligehold og forsikring

Service pr. år
kr. 7.000
Forsikring pr. år
kr. 5.000
Grøn ejerafgift pr. år
kr. 1.160
Samlet for 10 år
kr. 131.600

Alle der kigger på ny bil i 2020 og frem bør købe en elbil – punktum. Udbuddet er blevet så godt og fordelene bliver kun flere og flere.

Når den nye elbil så er på vej – så har vi den rette ladeløsning til dig.

Tjek din pris