Skip to main content
Elbiler

Skoda Enyaq iV – Ny elbil – Lancering 2020

By september 2, 2020juni 8th, 2021No Comments

En bil til Danmarks SUV-hjerter – bare elektrisk og lækker

Så kom dagen hvor Skoda løftede sløret for deres nye elektriske SUV. Bilen har fået navnet Skoda Enyaq iV.

Det er Skodas første bil, der er bygget op fra bunden som en elbil. Den har været længe undervejs og blev sidste år præsenteret som konceptbilen Vision iV men har siden skiftet navn til Enyaq iV. Bilen er en vigtig milepæl for Skoda, der indtil nu har præsenteret flere hybridbiler og en enkelt elektrisk mini-bil, Skoda CITIGO E iV. Enyaq iV er dog den første elektriske elbil bygget fra bunden – og det bliver interessant!
Den nye Skoda er en stor SUV, der dog er en anelse mindre end deres nuværende Kodiaq men lover samme rummelighed og plads. I Danmark er vi vilde med SUV’er, og vi oplever flere og flere SUV’er på listen over mest solgte biler. Med en praktisk og flot SUV passer den rigtig godt til det danske marked.

Bilen kommer som udgangspunkt til Danmark i 2021, men som en lille detalje kommer vi til at se mere til den allerede fra i dag onsdag d. 2. september under Tour de France, hvor Skoda som sædvanligt er sponsor. Her vil løbsdirektøren fremover køre i den nye Enyaq iV.
Det virker til at Skoda vil presse på, for at få gjort Enyaq iV en succes. Med fejringen af Skodas 125 års jubilæum er lanceringen af Enyaq en fremragende måde at tage hul på næste kapitel i bilmærkets lange historie.
De nærmeste konkurrenter er pt. Kia e-Niro og Kona Electric, hvor Enyaq virker meget mere poleret, elegant og praktisk. Med plads til 5 personer og 585 liter i baggagerummet er der for alvor tale om en stor bil. Læg dertil op til 300 hestekræfter og “over 500 km på en ladning” ifølge dem selv så nu bliver det interessant!

MEB platformen

Skoda Enyaq iV er bygget på VW-gruppens MEB platform. MEB platformen er VW-gruppens store satsning inden for elbiler. Det er en modulopbygget eldrivlinjeplatform, de kan anvende på tværs af modeller som små bybiler og store 7-personer biler. Det er altså en base, de kan ændre så den passer til behovet. VW-gruppen har udviklet denne platform fra bunden da elbiler generelt giver ny muligheder, eftersom de ikke har behov for en gearkasse, forbrændingsmotor, tank og udstødningssystem. Med platformen har man gjort akselafstanden større, overhænget ud over hjulene mindre og elmotoren er placeret direkte på akslerne. Mellem akslerne har man placeret batteriet så tyngdepunktet bliver lavt og giver en god vægtfordeling. Det giver en dynamisk køreoplevelse. En fælles platform giver mange fordele i forbindelse med udviklingen og vedligeholdelsen, hvilket giver lavere priser for køber.

MEB platformen kommer vi til at se meget mere til fremover. Både VW gruppens egne mærker som Audi, Volkswagen, Skoda og SEAT har biler på vej på denne platform, men også blandt andre Ford kommer til at præsentere biler med udgangspunkt i MEB platformen. Vi venter selvfølgelig spændt hos LADOP på, at testkøre forskellige biler på MEB-platformen.

Vi har siden skrevet lidt om de forskellige platforme på markedet, inklusiv MEB. Læs mere her.

Designet af Skoda Enyaq

Vi synes Skoda Enyaq iV er en flot bil – punktum. Det er tydeligt at genkende designelementer fra Skodas andre SUV’er, men man måske også kan fornemme Volkswagens kommende ID.4.
Nogle af de mest oplagte ting at tage fat i, er interiøret og den meget karakteristiske front kaldet Crystal Face, hvor “grillen” nu har lys og er meget tydelig i mørke. Det er et interessant valg fordi en grill normalt ville fungere som luftindtag. Her har man altså nu valgt at montere en glasfront med Skodas belyste “finner” bag. Lys i grillen er ellers noget vi kun ser i den seneste BMW og Rolls-Royce. Folk kommer helt sikkert til at vende sig efter fronten, hvilket vi synes er et godt og modigt valg fra Skoda, der ellers er meget tilbagelænet og med praktik in mente. Giv lige galleriet et kig – vi synes det er en utrolig pæn bil.

Inde i bilen finder vi en stor centreret skærm der passer godt til en elektrisk bil. Bilen indeholder blandt andet headsup display, en digital assistent og fine læderdetaljer. Bilen er også udstyret med indbygget internet som giver Skoda mulighed for at opdatere systemerne helt automatisk.

Tallene der betyder noget – hvor langt på en opladning?

Eftersom bilen er bygget på samme platform som Volkswagens ID.3 har vi gode tal at tage udgangspunkt i. Under præsentationen af Enyaq iV blev der vist ganske få tal – et af de tal de dog gerne ville præsentere var “over 500 km på en opladning”. Det skal tages med et gran salt, hvor vi forventer et mere realistisk bud omkring 400 km på den største batteripakke på 82 kWh. Skoda lancerer tre forskellige modeller med 55, 62 og 82 kWh som EV Database har udregnet til henholdsvis 290, 320 og 400 km.
Den største af modellerne fås med 4-hjulstræk og i et vRS-trim som sænker 0-100 km/t til 6,2 sekunder. Med den hurtige accelleration tømmes batteriet selvfølgelig hurtigt, men hvor hurtigt kan den så fyldes igen? På de mindste modeller kan bilen lade med 11kW på en hjemmelader og 100 kW på en lynlader. Det er desværre ikke det samme som klassens hurtigste der nærmer sig 300 kW. Vi ser naturlig gerne en hurtigere ladetid på bystandere, men med en hjemmelader fra LADOP bliver bilen stadig helt opladt over natten.
Priser kommer til at ligne ID.3 og den kommende ID.4 startende omkring 300.000 kr. hvor den dyreste af modellerne er på den dyre side af 400.000 kr. Mere information følger når vi kommer nærmere en lancering i Danmark.

Hvad synes LADOP om Enyaq iV?

Hvis vi ikke allerede i forvejen ejede en dejlig elbil, ville en Enyaq iV stå højt på ønskelisten. En stor og praktisk elbil der tilmed ser brand-godt ud og indeholder en masse fine features og detaljer, der får folk til at kigge en ekstra gang. Vi glæder os meget til at se nærmere på bilen – forhåbentlig i slutningen af 2020 eller i 2021.

Alle der kigger på ny bil i 2020 og frem bør købe en elbil – punktum. Udbuddet er blevet så godt og fordelene bliver kun flere og flere.

Når den nye elbil så er på vej – så har vi den rette ladeløsning til dig.

Tjek din pris